Problemen met ABS Twin Airbag

Bij het testen van het ABS Twin Airbag-systeem de afgelopen jaren is gebleken dat in sommige gevallen een van de twee ballonen niet volledig opblaast. 5 jaar geleden kwam dit slechts voor bij enkele airbags en er is toentertijd direct contact opgenomen met de Franse distributeur. Helaas is na een test in Annecy niets gevonden en dacht men in eerste instantie aan het verschil in luchtdruk, door het verschil in hoogte tussen Nederland en de Alpen. In mijn ogen mocht een paar millibar geen verschil uit maken, maar omdat het probleem alleen in Nederland voorkwam schoof men het daar op. Hierbij moet gezegd worden dat wij ver boven gemiddeld testen als dealer, dus dat de kans dat een defect aan het licht komt bij ons vele malen groter is. Er zijn nergens ter wereld meer lawine airbags verkocht dan bij MK.

Pas een paar jaar later hoorde ik van de Nederlandse importeur dat we niet de enige ABS-dealer meer zijn die dit probleem constateert. Het aantal niet volledige gevulde ballonnen is zover toegenomen dat je niet meer kan spreken over een incident.

De nieuwe eigenaar van het merk ABS kwam na aandringen naar Bilthoven om zelf  te onderzoeken wat het probleem is en heeft de tassen ook laten onderzoeken bij de TUV (keurigsinstituut in Duitsland). Dit helaas zonder resultaat. De meeste airbags vertonen geen problemen als ze twee keer achter elkaar worden opengetrokken. Hierdoor is het nog moeilijker het probleem te achterhalen. De fabrikant denkt dat het probleem wordt veroorzaakt door transport en opslag en dat hierdoor het siliconenventiel verkleeft. Hiervoor zijn echter geen bewijzen geleverd.

De fabrikant adviseert de gebruikers om hun airbag elk jaar te testen, al geeft ook dit geen absolute zekerheid. Ik vind dat een veiligheidsartikel als een lawine-airbag 100% moet functioneren en daarom verwijs ik u, als u in het verleden een ABS heeft aangeschaft, naar de importeur en fabrikant om het probleem op te lossen. Ik zou graag het probleem zelf voor u oplossen, maar dat kan ik niet. U kunt proberen een beroep te doen op de fabrieksgarantie.

Mocht er een oplossing worden gevonden, dan zullen we er natuurlijk alles aan doen u zo snel mogelijk weer veilig op pad te sturen. Voor informatie kunt u contact met ons opnemen. Liever heb ik dat u direct contact opneemt met de fabrikant of leverancier.

Agent voor Nederland is Joris Birnie. U kunt hem bereiken via www.birnstar.com/contact/

Contact opnemen met de fabrikant kan via abs-airbag.com/en/contact.html.

Wij hebben echt alles binnen ons vermogen geprobeerd om het lek boven te krijgen, maar het is ons niet gelukt. Omdat ook de fabrikant niet met een oplossing komt hebben we besloten dit openbaar te maken. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.

Menno Koelewijn (team MK)

MK Skiservice & Frosty

Rembrandtlaan 14A
3723 BJ Bilthoven
info@mkskiservice.nl
info@frostysnowboarding.nl

+31 30 228 26 94

Openingstijden

Maandag: Gesloten
Dinsdag: 10.00 – 18.00
Woensdag: 10.00 – 18.00
Donderdag: 10.00 – 20.00
Vrijdag: 10.00 – 20.00
Zaterdag: 09.00 – 17.00
Zondag: 12.00 – 17.00

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en aanbiedingen!

Je bent succesvol aangemeld!